Webdesign Espen Seljemo
eseljemo@online.no
espen@seljemo.com eseljemo@gmail.com
Online 10.01.06

Stikkord: Bil,telt, lavvo, firehjuling, pils, og mere pils, jakting, skyting, bomskudd, båt, hund, mat, sosialt, litt regn, kanonvær, ved

DAG 1 Lørdag 09.09.06, mye skal pakkes
Det meste var pakket fredagskvelden men enda gjenstod det masse så lørdagsmårran/formiddagen gikk til å farte rundt i Tromsø for å kjøpe gass til lampa og hente resten av det knalltøffe teltet hos svigers til Jan- Åge. Ganske nøyaktig kl 12 va vi påvei over Tromsøysundbrua og hadde tatt retning på Nordkjosbotn og deretter Kilpisjervi også Kautokeino, jatta jatta.

Handling
Kilpis og drikka, veden i Nordkjosbotn, gass til lykta i teltet

Slå opp telt
Vel fremme ved teltleirn så var det bare å pakke ut av bilen og prøve å sette opp telte vi hgadde lånt av svigers til Jan- Åge.

Teltleirn
Vi va totalt 3 telt som lå ilag og de fleste kom fra Tromsø. Det va ei godt og blanda samling av både hunda og folk. Men de fleste kjente de fleste fra før av så det ble nu både lystig og ganske så morro etterghvert som kveldstiman glei på. Men til vårrres store overraskelse så valgte de fleste å legge sæ rundt kl 22 for dem sku jo tili opp på jakt. SÅ da va d bare å pakke oss tilbake til vårres telt, æ og Jan-Åge.

DAG 3 Mandag 11.09.06
Etter en litt shabby start tenkte vi at man kanskje skal legge sæ tidlig også komme sæ kjempetili opp, og i tillegg være kjempeopplagt når man e ute på jakt.

Men neida, man la sæ tili men opp tili det klarte vi ikke. Rundt kl 08.30 tørna vi ut av telte og labba avgårde i samme området som vi jakta på igår. De andre i teltleirn va som vanlig starta ut før oss. Dagens jakttur blei ikke så veldi lang som den igår.
Som vanlig va han Bonski i toppform han sprang som en helt gjennom skerri = knehøye buskkratt som bare finnes på vidda

Kautokeino 2006

Årets første jakttur ble planlagt ganske tidlig men ikke alle kortan kom riktig på plass før torsdag 07.09.06. Det eneste vi visste va at på jakt d skulle vi, men kor d va litt vagt enda.

Plan va å komme sæ til Kautokeino og omegn og jakte der i ei uka. Og etter et par telefona så va alt i boks, jatta jatta. DA va d bare å petale den jaktavgifta og pakke sekken og pelle sæ avgårde.

Jakttur til Kauto
09.09.06-14.09.06

- Tromsø
- Nordkjosbotn
- Skibotn
- Helligskogen Tollstasjon (Finland)
- Kilpisjærvi butikkan (Finland)
- Enontekio (Kryss i Finland)
- Hætta (Finland)
- Kivilompolo Tollstasjon (Finland)
- Kautokeino
- Skolebukt
- 1,5 mil innover skogsvei til Laksefjell.

Retur fra Kauto
14.09.06-16.09.06

- Skolebukt
- Statoil i Kautokeino
- Kivilompolo Tollstasjon
- Hætta (Måtte på polet der)
- Enontekio (Kryss i Finland)
- Kilpisjærvi butikkan (Finland)
- Helligskogen Tollstasjon (Finland)
- Skibotn
- Rostaddalen
- Rostad camping

Ord og uttrykk fra området:
- Jatta jatta= Alt e helt greit, eller bare jatte me...
- Skerri= Knehøye busker
- Dalla= Brukes foran substantiv
og på annahvert ord.
- Kauto= Kautokeino
- Drikke= Sprit
- Bil= ATV= 4 hjulssykkel
- Biddjovaggi= Lang vei i Kauto

DAG 2 Søndag 10.09.06, opp kl 06.00 og ut på jakt
Vi våkna litt tili på søndagen etter å hatt ei fuktig og oppvarmanes natt. Men klarte nu å tørne oss ut av telte og va klar for jakt ca kl 07.00. De andre i teltleiren hadde tørna ut allrede kl 05.00, trur dem va steinegal. Vi fikk jo vite at dem hadde "trent" hundan dagen før fugl i nærområdet sånn at dem va skikkelig tent. Jada tenkte nu vi. Vi har nu en topptrent Bånnski, han takle nu det her uten problem

Etter å traska ei stund på flatmarka i litt myr og knehøye busker så hadde vi verken sett eller skutt fugl. Men vi hadde nu hørt en god del smelling rundt omkring. Men vi va visst på feil plass eller ka? Kanskje d va nattas festligheter som spilte oss ett lite puss?? Kem vet.

Vi hadde nu med oss dalla GPS sånn at vi visste kor vi va i landet sånn ca. Ingen av oss hadde kompasshua så da måtte vi støtte oss til GPSen. Så tekniskanlagt som vi e så va d ingen problem, vi hadde nu klart å lagt inn kart over rett området ihvertfall (Finnmarksvidda e svær, så d så)

DAG 4 Tirsdag, regn og øyjakting
Da man våkkna tili på mårran i sjutia så regna dem som bare det, men teltet va tett. Kjempejobb Harald!! Så vi tok det kuli, og ringte dalla Knutsen som va på hytta utafor Kauto og hørte korsn han hadde det.

Vi pakka jaktutstyret i biln og kjørte inn til dalla kautokeino sentrum for å handle. Va først på "koopen" dalla lokalbutikk i sentrum før vi avslutta handeln på den Rema ett tusen.

Siden klokka va tili på mårran så va det lite liv i Kauto. Vi va nu sultn så vi kjørte til Alfreds Kro. Der va det akkurat åpna så vi fikk kjøpt en karbonadetallerken, va helt grei den.

Deretter bar det av gårde til Knudsen "si" hytta.
Der heiv vi båthengern på biln og kjørte ett par kilometer før vi sjøsatte MS Fjordkongen på et djevli svært vann. Kul erfaring med å kjøre båt midt inne på den dalla finnvidda, jatta jatta.

Navigering mellom trange holma og skjær gikk som en drøm pga Kaptein Knutsen sine utmerkede erfaringer med hindringer på det her vannet. VI hadde retning mot ei øy midt på vannet kor vi skulle jakte. Det ble ett par bomskudd på nån, faktisk veldi mange. Mens andre fikk nu skutt ett par fugla før det bar tilbake til "fastlandet"

DAG 5 Onsdag
Klok av skade med all den bomskytinga gikk vi inn får samme taktikk som for den første jaktdagen.

Fyll, opp tili, kjørte til Kristian

Masse ryper slitn

DAG 6 pakke ned og kjøre til Rostad
pakke, polet, Hætta

Rostad camping, jahooo
Ester returns to Rostad camping

DAG 8 Jakttur opp fjellet på Rostad

Fårikål

Kjørte hjem på kveldn

takker Jan- Åge for overntatting i bobil, og svigers til han Harjo for overnatting i spikerteltet og for lånet av telt til jaktturen. Kjempegreier.

og for en kjempe jakttur. Det her må taes i reprise

DAG 7 Sol og varmt
Knallsol fra blå himmel og litt redusert fra gårsdagen, så bare slappe av med pils.